Monarken: strip down

Blå Blixten ram

Ok. Nu är Monarken så gott som nedmonterad i dess beståndsdelar. Undantag för styrstam och gaffel med anledning av avsaknad av vettig polygrip eller griptång.

Är fortfarande kluven över om jag ska gå all in och göra en total make-over, d.v.s. pulverlackering av ram, kromning av detaljer samt samt nya komponenter, eller bara ge den en klassisk go-service. Hipster eller no-hipster så att säga.

Ovan tål att vägas mot de åtgärder som cykeln kräver:

  1. Komplett service av drivlina
    1. Vevparti
    2. Hjullager fram
    3. Baknav (broms och lagring)
    4. Kedjeöversyn
  2. Service av styrlager
  3. Restaurering av framhjul (kraftigt rostangripen).
  4. Byte av däck (De gamla Värnamo Lyx hjuleN vittrade bokstavligen av)
  5. Skötsel av sadel

IMG_0808Framhjulet skiljer sig från bakhjulet och är sannolikt äldre. Den är kraftigt rostangripen och det är ett under att slangen i var hel. Här borde man försöka hitta något nyare och då gärna 559:or (mot nuvarande 584) för att också bredda utbudet av däck. Troligare att det blir stålborste, slip och någon slags korrosionspasta.

 

Blå blixten vevhusVevpartiet utgörs inte mindre av ett klassiskt faubersystem med helgjuten axel. Lager och koppar skulle behöva bytas men går nog att smörja och justera upp för ytterligare en säsong. 63mm lagerhus med fransk gänga blir annars svårt att ersätta med ngt annat från cykeldelslådan.

 

Kommentera