Den ultimata verktygslådan


BMK-243_001”I’m in it for the gear”. Ett motto (mer en demon) som jag tyvärr haft och har sedan barnsben. Prylarna kring en aktivitet har oftare tilltalat mig än själva aktiviteten.  Sjukt, jag vet – men så är det. Det är dock få prylar som ger så långvarig glädje och njutning som verktyg. Tillfredställelsen att få reparera, restaurera eller bygga något med hjälp av handverktyg är underskattat och kanske t.o.m. få förunnat.

Att sköta om och laga sin egen cykel är något min far indoktrinerade att man som pojk själv var tvungen att bemästra. Något som jag fortsatt med även om man gått från single-speed BMX till keramisk pressfit och hyrdauliska bromsar. Dock har varken åkstil (körstil?) eller mil gjort att jag hittills behövt göra några mer avancerade ingrepp. Jag byter oftast däck/slang och ger mig då och då på justering av växlar. Någon gång om året plockar jag också isär kassett, trampor, kedja och vajrar för utförlig tvätt och smörjning.

Eftersom jag finner enorm glädje att serva cyklar blir det dock ofta att jag hjälper kollegor och vänner med service. 

Så vad behöver man då för slags verktyg?

Jag får frågan då och då från kollegor mitt svar är ofta att man inte ska luras att köpa något färdigt ”home mechanic kit” som man ser oftare av. Och skälet här är mycket enkelt: man betalar för mkt för att någon annan satt ihop en låda som inte allt för sällan till hälften består av tvättprodukter och några få utvalda verktyg. Har man kikat runt börjar man också känna igen en del ihopplock som går under olika märken.

Nedan följer tre förslag baserat på mitt tycke. Jag utelämnar allt som har med tvätt och smörjning till ett egen sektion.

Bare minimum (det absoluta måstet):

  • Cykelpump
  • Multiverktyg för cykel
  • Däckjärn

Detta är vad jag kallar för det absoluta minimum och måste som alla cyklister (åtminstone cykelpendlare) borde äga. Detta kit kompletterat med slang eller lagningslappar kommer man faktiskt otroligt långt med. Särskilt om cykeln är nyare (insex/torx fattning) och om den servas regelbundet (årsvis) hos en cykelverkstad.

Nedan kit säljs hos biltema för hela 129 SEK!  Den innehåller allt för att kunna justera sadel, efterdra skruvar och t.o.m hantera en punktering.

2000023877

 

 

Standardverktyg – base line (för familjen eller blivande hemmamekanikern)

Du/ni äger flera olika cyklar och vill har möjligheten att göra de vanligaste justeringarna på samtliga cyklar utan att behöva tänka på vilken standard som används. Anledningen till att jag kallar det standardverktyg – base line är för att de ofta är vanligt förekommande hemma hos gemene man.

  • BARE MINIMUM
  • Cykelpump (stå/fotpump med munstycke för vanligaste ventilerna)
  • Däckjärn
  • Bits och hylssats innhehållandes:
    • Bitsmejsel
    • Hylsnyckel
    • Bits för torx-profil
    • Bits för spår-profil
    • Bits för Philips-profil (kryss)
    • Bits för insex-profil
    • Hylsor
  • Avbitartång
  • Skiftnyckel
  • Buntband
  • Tång eller polygrip

Stora lyftet här blir tillägget av bits och hylssats som ger alla tänkbara kombinationer av mejslar och hylsor. Även de mindre kiten kommer sannolikt innehålla fler kombinationer än vad som finns på de flesta cyklar. Skillnaden mot bike repair kits (som ofta bygger på dessa satser) är att de ofta till samma eller lägre pris även räcker till för andra ändamål. Buntband är ofta ett tillförlitligt alternativ till provisoriska tejplagningar.

71-003_xl_1

Hylsnyckelsats med bits och blocknycklar från Biltema, 749 SEK!

Advanced home mechanic (för den avancerade hemmamekanikern)

Du/ni cyklar kanske framför allt MTB och äger dyrare cyklar med dämpning som genomgår tvättning/avsköljning oftare.

  • BARE MINIMUM
  • STANDARDVERKTYG – BASE LINE
  • Mekställ!
  • Blocknycklar
  • Blocknycklar (smala)
  • Kedjepiska
  • Kassett- och/eller kransavdragare
  • Kedjebrytare eller kedjetång
  • Hammare (gummi)
  • Pedalarmsavtagare
  • Vevlageravtagare*

* Externa påhängda vevlager (hollowtech)

AK-2_001

Park Tool AK-2 – tillgodoser inte alla varianter för ovan men är enligt mig mest prisvärd av de kit som finns. Cirkapris ~2800 SEK.

Kvalitet – du får vad du betalar för

Sanning med modifikation om man frågar mig. Konkurrensen kring verktyg och verkstadsutrustning för cyklar är förhållandevis låg. Det finns en handfull kända tillverkare av verktyg för just cyklar och detta innebär att priserna faktiskt är förhållandevis höga. Särskilt sant är detta för standard handverktyg såsom skruvmejslar, tänger, hammare etc. Det finns också uppstickarmärken som ofta endast marknadsförs av den onlinebutik som tillhandahåller dem. Kollar man närmare på dessa märker man snabbt att det är samma tillverkare som maskerats under olika namn och färg (kina batcher)och hittar då ekvivalent motsvarighet till en bråkdel på t.ex. ebay eller aliexpress.

Vad gäller verktygskvalité så räcker oftast det som annars betraktas som ”skräp” eller ”billigt” ganska långt. Det är sällan man jobbar med några stora krafter att verktygen tar stryk eller går sönder utan snarare tvärtom – man vill inte dra för hårt för att ha sönder något. Det är mycket sällsynt att verktygsdata såsom hårdhet eller korrisionsbeständighet anslås.

Hur är det med Park Tool? Även om jag äger en hel del verktyg från dem kan jag tycka att de generellt sett är överskattade och överprisade. När det gäller standard handverktyg kommer man mycket långt med Biltema/Jula/Clas Ohlsons produkter och det blir pengar över till sånt som annars bara finns hos t.ex. Park Tool. Det är också här kvalitén utmärker sig till det bättre – nämligen specialverktygen.

Letar man specialverktyg (lagerpress, brotsch etc.) så rekommenderar jag följande märken enligt rangordning.

  1. Unior Tools
  2. Cyclus
  3. Park Tool

2 kommentarer

  1. Bra skrivet! Gillar dina motiveringar man kommer långt med biltema/juli och sedan köper man märkesverktygen vid specialverktyg!

Kommentera